Fietsdebat : veilig fietsen ... wiens zorg is dat ?
Persbericht - Communiqué de presse (ci-dessous)
Na de invoering van de wintertijd stijgt het aantal
dodelijke ongevallen met voetgangers van 2 in oktober
tot 5 of 6 in november. Het Belgisch Instituut voor
VerkeersVeiligheid waarschuwt : voetgangers en
fietsers pas op !
Maar wie moet eigenlijk oppassen ? Wie is
verantwoordelijk voor de veiligheid van de zachte
weggebruiker in het algemeen en de fietser in het
bijzonder ? Is verkeersveiligheid een strijd tussen
de 'zachte fietser' en de 'harde automobilist' ?
Bij ‘fietsveiligheid’ denkt men snel aan veilige
fietspaden en een goede bescherming tegen het
autoverkeer. Maar veilig fietsen is meer dan dat. Is
de fietser verantwoordelijk en moet hij zich wapenen
met helm, hesje en kerstboomverlichting ? Is de
automobilist verantwoordelijk en dient hij zijn
rijgedrag radicaal aan te passen ? Is het beleid
verantwoordelijk voor betere infrastructuur en strenge
regelhandhaving ?
Of moeten we gewoon aanvaarden dat jaarlijks bijna 100
fietsers gedood worden in het verkeer en hopen dat de
doden bij de buren vallen ? Immers, de enige goede
fietser ... zit thuis en brengt zichzelf niet in
gevaar !?
Fietserbond promoot het 30/50/70-principe: snelheid,
densiteit en aard van het gemotoriseerd verkeer moeten
afgestemd zijn op de aanwezige fietsinfrastructuur.
De autolobby, zoals Touring, benadrukt de
verantwoordelijkheid van de fietser. Daarom brengen
we beide organisaties samen aan tafel om te horen waar
de raakpunten liggen, en waar beide
belangenorganisaties van mening verschillen.
Ook de overheid, vertegenwoordigd via de fietsmanager,
mag niet ontbreken op dit debat wegens haar
verantwoordelijkheid voor fietsinfrastructuur en
regelgeving en het Belgisch Instituut voor
Verkeersveiligheid (BIVV) kan onderzoeksgegevens en
wetenschappelijke inzichten inbrengen.
Stof genoeg voor een pittig debat.
Veilig fietsen ... Wiens zorg is dat ?
Moderator : Stefaan Meerbergen (journalist)
Debatteerders : Roel De Cleen (staflid Fietsersbond)
; Danny Smagghe
(woordvoerder Touring) ; Peter Silverans (Belgisch
Instituut voor Verkeersveiligheid) ;
Frederik Depoortere (fietsmanager Brussels Gewest)
en het geacht publiek
Muzikaal intermezzo : Zwiebel
Organisatie : Fietsersbond Brussel-Zuid is
samenwerking met Bli:b
Praktisch
Datum : 26 november 19u30 - 22u
Plaats : Brass, Van Volxemlaan 345 1190 Vorst (naast
Wiels en dicht bij het Zuidstation)
Bereikbaarheid : MIVB-halte Wiels en er is gratis
bewaakte fietsenstalling
Prijs : gratis met welkomstdrankje
Débat : Le cycliste en sécurité,… Le souci de qui ?
Communiqué de presse
Après le passage à l’heure d’hiver, les accidents mortels des piétons augmentent de 2 en octobre à 5 ou 6 en novembre. Le BIVV prévient : Piétons et cyclistes, soyez vigilent !
Mais, qui est responsable pour la sécurité de l’usager vulnérable et en particulier du cycliste? La sécurité sur la route, est-ce une guerre entre les usagers vulnérables et les automobilistes?
Quand on parle de la “sécurité des cyclistes”, on pense souvent aux pistes cyclables sécurisées et à une bonne protection contre les automobilistes. Cependant faire du vélo en sécurité, c’est plus que ça ….
Le cycliste, est-il responsable et doit-il s’armer d’un casque, d’une veste fluorescente et se déguiser en arbre de noël ?
L’automobiliste, est-il responsable et doit-il adapter sa conduite ?
L’autorité, est-elle responsable pour une meilleure infrastructure, un maintien et une réglementation plus sévère ?
Devons-nous accepter que chaque année, près de 100 cyclistes soient tués sur nos routes et prier que les morts se trouvent chez nos voisins? Devons-nous adhérer au « le seul ‘bon’ cycliste est celui qui reste à la maison et ne se met pas en danger ! » ?
Le « Fietsersbond » promeut le principe du 30/50/70: la vitesse, la densité et la nature du trafic motorisé doit être mis en rapport avec la présence d’une infrastructure pour le vélo. Les lobbyistes de la voiture, comme Touring, insiste sur la responsabilité du cycliste.
Alors, mettons les 2 organisations autour d’une table, voyons où se trouvent les points communs et de divergences et tentons un rapprochement.
Dans un tel débat, le gouvernement, responsable de l’infrastructure et législation, sera présent et l’Institut Belge pour la Sécurité Routière nous apportera des statistiques et une vue plus scientifique.
Assez de sujet et d’intervenants pour une discussion animée!
Le cycliste en sécurité,… Le souci de qui ?
Modérateur : Stefaan Meerbergen
Participants : Roel De Cleen (Fietsersbond), Danny Smagghe (porte-parole Touring), Peter Silverans (l’Institut Belge pour la Sécurité Routière), Frederik Depoortere (fietsmanager région Bruxelles) et le public.
Intermède musical : Zwiebel
Organisation : Fietsersbond Brussel-Zuid en collaboration avec la bibliothèque de Forest
en pratique:
Date : 26 novembre 19h30 – 22h
Lieu : BrassWeb , avenue Van Volxem 345 1190 Forest (à coté du Wiels)
Accessibilité : STIB-arrêt Wiels, parking vélo et gardiennage gratuit
Prix : gratuit, une boisson gratuit!
contact
Fietsersbond Brussel-Zuid
Kris Vanslambrouck
e-mail : fietsersbondbrusselzuid@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten