Pagina's

dinsdag 4 april 2017

De resultaten van de interpellatie : Vorst negeert uw bezorgdheden


De resultaten van de interpellatie : Vorst negeert uw bezorgdheden

Op dinsdag 28 maart 2017 hebben we de gemeenteraad geïnterpelleerd, en we zijn zeer ontgoocheld over de antwoorden … of beter gezegd over het niet-antwoorden.

We hebben een lijst vragen voorgelegd aan de voltallige gemeenteraad over de doorgang Orban-Gerij en bij uitbreiding over de plannen in deze zone in volle ontwikkeling. We wilden zo op een constructieve wijze bijdragen aan het debat en hadden concrete antwoorden verwacht.

Dit zijn de ’antwoorden’ van de Burgemeester Jean-Marc Ghyssels :

Al uw handtekeningen (1300) hebben geen waarde voor het college. De burgemeester beklemtoonde, voor de aanwezige bewoners van Vorst, dat talrijke ondertekenaars van de petitie geen inwoners van de gemeente zijn, of zelfs niet van het Brussels gewest. Volgens hem is het gewicht van de petitie dus zeer relatief. Ondertussen hebben we de petitie afgegeven en kan hij vaststellen dat deze ondertekend werd door inwoners van het gewest waarvan de grote meerderheid inwoners van Vorst zijn.

Wij zouden iedereen hebben misleid door het wegje doorheen de  tunnel als een realiteit voor te stellen. Maar wij hebben de doorgang nooit als een bestaand feit voorgesteld, zoals duidelijk wordt uit onze concrete vragen die we in de petitie naar voren brengen. We vragen  net de realisatie van een toekomstig pad.

De burgemeester heeft ons geen enkele informatie gegeven over de herinrichting van de openbare weg in de nabije omgeving van de doorgang. Een studiebureau moet worden aangesteld, zonder dat duidelijk is wanneer. Anders gezegd, men zal een nieuwe school bouwen, Diamant Boart verbouwen tot woningen, het gebied van het moeras in een residentiële woonzone transformeren… en pas daarna zal men overwegen de wegen en kruispunten aan te pakken? Dit deel van het antwoord is voor ons niet geruststellend, wij vragen  een stedenbouwkundige visie op het geheel van de zone.

De doorgang zou kunnen worden gebruikt voor kwaadwillig opzet in deze tijd van verhoogd risico. De burgemeester wijst met name op het gevoelig karakter van de spoorwegen voor internationale treinen. Echter, de doorgang bevindt zich onder de lijn 124 richting Nijvel-Charleroi, waar geen enkele internationale trein op rijdt. En trouwens, indien er zo een groot gevaar bestaat, hoe kan men dan net op die plek een school willen bouwen?

 We hebben de gemeenteraad ook vragen gesteld over de doorlichting BYPAD in Vorst, op initiatief en kosten van het Brussel Mobiliteit uitgevoerd in 2012. In deze audit komt de doorgang die wij voorstellen expliciet ter sprake als zinvolle infrastructuur voor actieve weggebruikers en  wordt aangegeven hoe de financiering van een renovatie van de doorgang kan worden gevraagd aan Infrabel. Deze audit werd in haar geheel goedgekeurd door de gemeenteraad in 2013! Op onze vraag betreffende deze incoherente politiek volgt een laconiek antwoord : ‘ we zijn van gedacht veranderd’.
Als kers op de taart leren we in de marge van de interpellatie, wanneer punt 21 aan de orde is, dat de aanleg van de elektriciteits- en gasleidingen zal worden aangevat met het oog op de bouw van de school. Dus, de gemeenteraad aanvaardt de kosten voor de voorbereidingen van de bouwwerf nog voordat het openbaar onderzoek zelfs maar is gestart.

Een fijne bloemlezing! We hadden een constructievere aanpak verwacht van de meerderheidspartijen PS/SPa -Ecolo/Groen -Défi en echte antwoorden over hun visie en hun doelstellingen. Het recht op interpellatie is een mooi instrument ten dienste van de democratie. Ze biedt de burgers de mogelijkheid om hun vragen en zorgen ter sprake te brengen, maar het is dan wel nodig dat er wordt geluisterd en dat er echte antwoorden komen, of men nu eenzelfde mening heeft of niet.

De burgemeester stelt ons het openbaar onderzoek in het vooruitzicht en ja, we zullen er zijn !  We hopen hierbij op uw steun te mogen rekenen. We ijveren verder voor een ambitieuze stedenbouwkundige planning in Vorst met goede, ruime en veilige schoolinfrastructuur.

Het dossier wordt voorgelegd op de overlegcommissie op 30 mei.
Het openbaar onderzoek zal lopen van 27 april tot 11 mei





Geen opmerkingen:

Een reactie posten