Pagina's

donderdag 23 maart 2017

Fietsers helpen de overheid besparen.

Van de schade die we berokkenen door ons te verplaatsen – aan het milieu, aan onze gezondheid of aan de economie, door files – betalen we soms amper de helft zelf. De rest van die kosten wordt gedragen door de maatschappij. Vooral vliegtuigpassagiers en bestuurders van bedrijfswagens op diesel dragen te weinig bij in verhouding tot hun impact. Fietsers helpen de overheid dan weer te besparen.

Vlaanderen is niet op de goede weg, volgens de Leuvense mobiliteitsexperts van Transport&Mobility. Zij hebben voor de tweede keer de maatschappelijke kosten in kaart gebracht van ons verplaatsingsgedrag, en wie daarvoor opdraait.
maatschappij

Het rapport van Transport&Mobility leert dat de maatschappij de rekening betaalt voor een almaar groter deel van de kosten voor  milieuschade (zoals de uitstoot van broeikasgassen), de kosten voor de sociale zekerheid (die voortvloeien uit ongevallen) en het tijdverlies in files. Vooral de almaar toenemende  filekosten zijn een probleem, en het feit dat die zo goed als niet gecompenseerd worden door hogere belastingen of heffingen.

Uit het rapport blijkt dat vooral bestuurders van bedrijfswagens en wagens op aardgas veel te weinig bijdragen. De maatschappelijke kost van een bedrijfswagen op diesel bedraagt 20,49 euro per persoon per 100 kilometer. Daarvan betaalt de gebruiker maar 21 procent. Om alle kosten te dekken die zulke bedrijfswagens veroorzaken, zouden ze dus vijf keer zwaarder belast moeten worden dan vandaag.

Wie met een personenwagen op aardgas rijdt, draagt zelfs nog minder bij in de maatschappelijke kosten: amper 17 procent. En dat terwijl de aankoop van aardgaswagens financieel gestimuleerd wordt door de overheid, als milieuvriendelijker alternatief voor benzine- en dieselwagens.

Het slechtst van al scoort vliegen met een lagekostenvlucht. De maatschappelijke kost per persoon per 100 kilometer bedraagt 199,9 euro. Maar de passagiers wentelen 92 procent van de kosten die ze veroorzaken, vooral milieuschade, af op de overheid. Wie een gewone vlucht neemt, doet het overigens niet beter.


Fietsers leven langer

Het rapport ziet enkele lichtpuntjes. Autobestuurders die met een benzine- of dieselwagen rijden, zijn de voorbije jaren meer gaan bijdragen in de maatschappelijke kosten die hun verplaatsingen veroorzaken. Dat geldt ook voor vrachtwagenchauffeurs, met dank aan de recente invoering van de kilometerheffing.

Fietsers helpen de overheid zelfs besparen. Zowel wie met een gewone als met een elektrische fiets rijdt, zorgt ervoor dat de overheid heel wat minder moet uitgeven aan gezondheidszorg. Omdat met de fiets rijden gelijk staat aan minder zieken, langer leven en meer levenskwaliteit. En zo levert elke 100 kilometer met een gewone fiets een besparing voor de gezondheidszorg op van 43 euro.

Bron :  Het Nieuwsblad - 01/03/2017 door Pascal Sertyn
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170301_02756625

Geen opmerkingen:

Een reactie posten